Den Haag,
07
augustus
2014
|
08:24
Europe/Amsterdam

Bel- en dataverkeer stijgen in 2e kwartaal

  • Naast forse datagroei ook meer belminuten door verbeterde dekking.
  • Klantloyaliteit stijgt, aantal post-paid klanten stabiel.
  • Omzet daalt 1,8% naar €379 miljoen, EBITDA op €150 miljoen.

T-Mobile is in snel tempo bezig haar netwerk compleet te moderniseren en dat werpt zijn vruchten af. De verbeterde dekking binnenshuis zorgde ervoor dat het aantal belminuten per klant in het 2e kwartaal met ruim 5% toenam ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het dataverbruik in de gemoderniseerde gebieden nam met gemiddeld 128% toe. Het verbeterde netwerk en de sterke positie op service zorgen voor meer loyale klanten en een stabiele post-paid base. Vergeleken met het 2e kwartaal in 2013 daalde de totale omzet licht met 1,8%* tot €379 miljoen. T-Mobile bracht de marktinvesteringen en de operationele kosten verder terug waardoor de EBITDA met 42,9%* steeg naar €150 miljoen.

CEO Mark Klein is tevreden met de prestaties in het tweede kwartaal van 2014: “De totale markt blijft verder afnemen en dat raakt vanzelfsprekend ook T-Mobile. Onze organisatie is wendbaar en daardoor in staat adequaat te blijven reageren op de constant veranderende marktomstandigheden. Onze operationele kosten zijn lager dan ooit tevoren, waardoor we kunnen blijven investeren in onze kernactiviteiten netwerk en service. Ik ben tevreden dat deze investeringen ook steeds duidelijker beginnen uit te betalen gezien het stabiele aantal loyale abonnementsklanten.”

Netwerkmodernisatie ‘Samen Meer Bereiken’

Meer dan de helft van de T-Mobile klanten heeft inmiddels 4G-toegang in de eigen woonplaats en eind dit jaar heeft T-Mobile in de 20 grootste stedelijke gebieden van Nederland het netwerk compleet gemoderniseerd. In juni werd bovendien de snelheid van alle abonnementen gratis verhoogd naar 15Mbps. Ook de geluidskwaliteit werd aanzienlijk verbeterd met de introductie van HD Voice. T-Mobile was daarnaast de eerste operator die dit voorjaar startte met extra mobiele 4G-antennes tijdens festivals en evenementen.

Nooit onverwachte kosten in binnen- en buitenland

Het voorkomen van onverwachte kosten blijft een topprioriteit binnen T-Mobile. In juni introduceerde de mobiele operator nieuwe Travel & Surf internetpassen waardoor klanten in het buitenland nooit verrast worden door een factuur bij thuiskomst. Met de nieuwe passen is mobiel internetten in Europa bij T-Mobile tot 5x goedkoper dan de nieuwe EU-tarieven. De ‘Stel Samen’ abonnementen waarbij klanten maximale keuzevrijheid hebben, kunnen ook in het 2e kwartaal nog steeds op de hoogste klanttevredenheid in de markt rekenen.

3 miljoen bezoeken per maand op vernieuwde service-app

In het 2e kwartaal vernieuwde T-Mobile ook de My T-Mobile app waarmee klanten in een oogopslag real-time hun verbruik kunnen zien. Met meer dan 1 miljoen downloads en met 3 miljoen views per maand is de My T-mobile App een van de belangrijkste informatiemiddelen voor T-Mobile klanten. Ook het klantenforum werd vernieuwd en kan op maandelijks 400.000 bezoeken rekenen. Op het grootste forum in de sector helpen klanten elkaar en geven ze T-Mobile waardevolle feedback over producten en diensten.

*: Autonome percentages i.v.m. de verkoop van Online.nl in januari 2014.