Den Haag,
16
april
2024
|
15:31
Europe/Amsterdam

"Het Telefoonboekje"- Marjon Hoffman en Odido brengen gratis kinderboek uit om kinderen meer te laten lezen

Het eerste leesboek in de vorm van een smartphone wordt gesteund door de CPNB

De leestijd van kinderen op de basisschool neemt drastisch af naarmate ze ouder worden, blijkt uit onderzoek*. Tegelijkertijd neemt de schermtijd toe. Om scholieren vooral te stimuleren meer boeken te lezen en hun telefoon vaker weg te leggen, komt Odido met ‘Het Telefoonboekje’. Het verhaal komt van de succesvolle kinderboekenschrijver Marjon Hoffman, onder andere bekend van de populaire reeks ‘De Regels van Floor’. ‘Het Telefoonboekje’ wordt vanaf vandaag door Odido met steun van CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) gratis aangeboden aan basisscholen in Nederland. 

Leesboek in vorm van telefoon en WhatsApp-gesprekken
Speciaal voor basisschoolleerlingen van groep 6 tot en met 8 ontwikkelde Odido het eerste leesboek in de vorm van een telefoon. Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd een smartphone en deze is al ruim vóór de brugklas niet meer weg te denken uit hun leven. Driekwart van de Nederlandse kinderen tussen de zeven en twaalf jaar gebruikt een smartphone, volgens de Monitor Mediagebruik. Een van de schaduwzijden van de populariteit van de smartphone is dat schermgebruik stijgt als de kinderen ouder worden. Met het stijgen van de schermtijd daalt ook de leesvaardigheid en leestijd. Van de zevenjarigen leest 68% vrijwel dagelijks buiten schooltijd een boek. Aan het eind van de basisschool is dat met de helft gedaald (naar 35%)*. 

Odido wil met ‘Het Telefoonboekje’ basisschoolleerlingen stimuleren hun smartphone af en toe weg te leggen en in te wisselen voor een boek. Het verhaal van succesvol kinderboekenschrijver Marjon Hoffman richt zich op een groep vrienden in de brugklas en volgt hun WhatsApp-gesprekken. Vandaag overhandigde Marjon Hoffman de eerste exemplaren van haar nieuwe boek aan groep 7 van basisschool Tweemaster Holleblok in Huizen. In elk vakje van de telefoonzak van de klas zat een exemplaar van het boekje. Zo konden de kinderen gemakkelijk hun smartphone inwisselen voor ‘Het Telefoonboekje'.

Marjon Hoffman: "Ik heb het verhaal voor ‘Het Telefoonboekje’ geschreven, zoals ik altijd voor mijn doelgroep schrijf: realistisch, maar wel doorspekt met humor omdat dit een manier is om kinderen aan het lezen te krijgen. Door de tekst in de vorm van appjes te gieten en het boekje het gevoel heeft van een smartphone hoop ik dat de kinderen het zo leuk vinden om te lezen, dat ze hun echte smartphone even laten liggen."

Synopsis 
In Het Telefoonboekje volgen we het komische avontuur van Sam, die door zijn vervelende kleine zusje in de problemen komt. Via app gesprekken lezen we hoe de problemen steeds erger worden. We leren ook de vrienden van Sam kennen: Yous, die nooit een goede oplossing bedenkt, Thijs die altijd wel een oplossing bedenkt, maar nooit online is en Donny die alles wat hij op straat vindt meteen in z'n mond stopt om te proeven of het wel echt eetbaar is. Daar heeft Sam niet heel veel aan. Gelukkig heeft ie ook een crush, Jamilla. Kan zij hem wel helpen?

Het Telefoonboekje is via de website odido.nl/hettelefoonboekje gratis aan te vragen door basisscholen in Nederland.

‘Soms even niet’
Smartphones en toegang tot internet kennen eindeloos veel voordelen, maar de technologie kent ook nadelen. Odido neemt daarom al langer verantwoordelijkheid om bewuster om te gaan met telefoons zoals de introductie van Schermvrijdag binnen de samenwerking met NOC*NSF. Een dag waarop scholieren onder de noemer ‘soms even niet’ worden uitgedaagd twee uur lang het scherm te laten liggen en te gaan sporten. Daarnaast werkt Odido ook samen met de bedenkers van de Feelee app: GreenBerry en Garage2020. Met de Feelee app krijgen jongeren inzicht in hun eigen emoties, om zo mentaal sterker te worden.

Tisha van Lammeren, Chief Commercial Officer bij Odido: “We zijn bij Odido groot fan van technologie en de ongekende mogelijkheden daarvan. Het mag niet zo zijn dat het gebruik van technologie ten koste gaat van belangrijke vaardigheden die zorgen voor sociale verbinding en die grote invloed hebben op ons leven. Om ook de jongste generaties met verbeelding, verhalen en de wereld van boeken op te laten groeien, zetten wij ons als bedrijf graag in om de leesvaardigheid van kinderen op peil te houden. We zijn dan ook trots dat deze actie wordt ondersteund door de CPNB.”

Odido en het CPNB
Het eerste leesboek in de vorm van een smartphone wordt gesteund door de CPNB, onder andere bekend als organisator van de Kinderboekenweek. Deze stichting gelooft dat lezen het leven van mens en maatschappij verrijkt en verbindt mensen met boeken. Daarom omarmt ze dan ook de introductie van ‘Het Telefoonboekje’ voor het bevorderen van lezen op de basisschool. Naast dit initiatief ondersteunt Odido later dit jaar de bibliotheekcampagne ‘Heel Nederland Leest’ van de CPNB.

Eveline Aendekerk, directeur CPNB, is blij met de samenwerking: “Leesvaardigheid op jonge leeftijd kan een enorm verschil maken. Eén van de belangrijkste barrières bij het lezen is afleiding door andere zaken, waaronder vooral de smartphone. De oproep van Odido de telefoon weg te leggen en te gaan lezen juichen we dan ook toe. Het Telefoonboekje gaat daar zeker bij helpen. We zijn blij dat Odido haar oproep extra kracht bijzet door het steunen van de bibliotheekcampagne Heel Nederland Leest.”

* Bronnen: 
Monitor de Bibliotheek op school basisonderwijs, 2020; Monitor de Bibliotheek op school voortgezet onderwijs, 2020.
PISA-2018 (Leestijd daalt met leeftijd - Stichting Lezen)Gubbels, Van Langen, Maassen, & Meelissen, 2019.
Monitor Mediagebruik Nederlands Jeugdinstituut.

----English Version----

“The Phone Booklet”: Marjon Hoffman and Odido release free children's book to encourage more reading

The first reading book in the form of a smartphone is supported by CPNB
 

The reading time of children in primary school drastically decreases as they get older, according to research*. At the same time, screen time increases. To primarily encourage students to read more books and put their phones down more often, Odido introduces 'The Phone Booklet'. The story comes from the successful children's book author Marjon Hoffman, known for the popular series 'The Rules of Floor'. 'The Phone Booklet' will be offered for free to primary schools in the Netherlands starting today, supported by CPNB (Collective Promotion of Dutch Literature Foundation).

Book in the form of a phone and WhatsApp conversations 
Especially for primary school students from grade 6 to 8, Odido has developed the first reading book in the form of a phone. Children are getting smartphones at increasingly younger ages, and these devices are indispensable long before high school. According to the Media Use Monitor, three-quarters of Dutch children between the ages of seven and twelve use a smartphone. One of the downsides of the smartphone's popularity is that screen usage increases as children get older. As screen time increases, reading proficiency and reading time decrease. At the age of seven, 68% of children read a book almost daily outside of school hours. By the end of primary school, this has decreased by half (to 35%)*.

With 'The Phone Booklet,' Odido aims to encourage primary school students to occasionally put their smartphones aside and swap them for a book. The story by successful children's book author Marjon Hoffman focuses on a group of friends in high school and follows their WhatsApp conversations. Today, Marjon Hoffman handed over the first copies of her new book to grade 7 at Tweemaster Holleblok primary school in Huizen. Each slot in the class's phone pouch contained a copy of the booklet, making it easy for the children to exchange their smartphones for 'The Phone Booklet.'

Marjon Hoffman: "I wrote the story for 'The Phone Booklet' in the same way I always write for my target audience: realistic but peppered with humor because it's a way to get children to read. By casting the text in the form of messages and giving the booklet the feel of a smartphone, I hope children will enjoy reading it so much that they'll set aside their real smartphone for a while."

Synopsis 
In 'The Phone Booklet,' we follow the comical adventure of Sam, who gets into trouble because of his annoying little sister. Through app conversations, we read how the problems escalate. We also get to know Sam's friends: Yous, who never comes up with a good solution, Thijs, who always comes up with a solution but is never online, and Donny, who immediately puts everything he finds on the street in his mouth to taste if it's really edible. Sam doesn't have much use for that. Fortunately, he also has a crush, Jamilla. Can she help him?

'The Phone Booklet' can be requested for free by primary schools in the Netherlands via the website odido.nl/hettelefoonboekje.

'Sometimes just not' 
Smartphones and internet access have endless benefits, but the technology also has its downsides. Odido has long been taking responsibility for using phones more consciously, such as introducing Screen-Free Friday in collaboration with NOC*NSF. On this day, students are challenged under the motto 'sometimes just not' to leave their screens alone for two hours and engage in sports. In addition, Odido also collaborates with the creators of the Feelee app: GreenBerry and Garage2020. With the Feelee app, young people gain insight into their own emotions to become mentally stronger.

Tisha van Lammeren, Chief Commercial Officer at Odido: "We are big fans of technology at Odido and its unprecedented possibilities. It shouldn't be the case that the use of technology comes at the expense of important skills that foster social connection and have a significant impact on our lives. To ensure that even the youngest generations grow up with imagination, stories, and the world of books, our company is committed to maintaining children's reading skills. We are proud that this initiative is supported by CPNB."

Odido and CPNB 
The first reading book in the form of a smartphone is supported by CPNB, known among other things as the organizer of the Children's Book Week. This foundation believes that reading enriches and connects people's lives with books. Therefore, it embraces the introduction of 'The Phone Booklet' to promote reading in primary schools. In addition to this initiative, Odido will support CPNB's library campaign 'Heel Nederland Leest' later this year.

Eveline Aendekerk, director of CPNB, is pleased with the collaboration: "Reading proficiency at a young age can make an enormous difference. One of the main barriers to reading is distraction by other things, especially smartphones. We therefore welcome Odido's call to put the phone down and read. 'The Phone Booklet' will certainly help with that. We are pleased that Odido reinforces its call by supporting CPNB's library campaign 'Heel Nederland Leest'."

Sources: Monitor de Bibliotheek op school primary education, 2020; Monitor de Bibliotheek op school secondary education, 2020. PISA-2018 (Reading time decreases with age - Stichting Lezen) Gubbels, Van Langen, Maassen, & Meelissen, 2019. Monitor Mediagebruik Nederlands Jeugdinstituut.