Den Haag,
14
september
2023
|
17:04
Europe/Amsterdam

Odido gaat van start met samenwerking NOC*NSF

Binnen samenwerking met NOC*NSF introduceert Odido een nationale dag om kinderen te stimuleren meer te sporten en minder op hun telefoon te zitten

Binnen de samenwerking met NOC*NSF wil Odido bijdragen aan de bewustwording van het schermgedrag bij kinderen en de vermindering van schermtijd. We zijn zo actief met onze smartphone dat we beweging soms vergeten, terwijl dat zo belangrijk is voor mentale en fysieke gezondheid. Als partner van TeamNL wil Odido daar verandering in brengen en introduceert daarom de Nationale Schermvrij-dag. Een dag waarop we twee uur lang ons scherm aan de kant leggen en samen gaan sporten. Onder begeleiding van bekende TeamNL atleten worden er sportlessen georganiseerd op basisscholen. Een speciale website geeft daarnaast tips om met vrienden, familie of klasgenoten mee te doen aan de Nationale Schermvrij-dag. 

Meer schermtijd dan sporten
In Nederland besteden kinderen steeds meer tijd op schermen zoals smartphones, tablets en televisie. Uit onderzoek van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI) blijkt dat kinderen tussen 7 en 12 jaar gemiddeld 3,5 uur per dag naar een scherm kijken, waarvan minimaal 2,5 uur op een mobiel. Meer dan 84% vult zijn of haar vrije tijd met een scherm. Kinderen en jongvolwassenen in Nederland besteden zo meer vrije tijd aan schermen, dan aan sport. 

Het overmatige schermgebruik heeft gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen en kan de (sociale) gezondheid van de nieuwe generatie beïnvloeden. Het is van essentieel belang dat die groep kinderen voldoende tijd besteedt aan communiceren met anderen en het leren luisteren, omdat dit bijdraagt aan de sociale vaardigheden en kansen. Te veel schermtijd kan dus gevolgen hebben voor zowel de gezondheid als de ontwikkeling van de jonge generatie. 

Nationale Sportweek
Schermvrij-dag wordt geïntroduceerd tijdens de Nationale Sportweek van NOC*NSF (15 tot en met 24 september). Odido wil van Schermvrij-dag een jaarlijks terugkerend initiatief maken tijdens deze Nationale Sportweek. 

Baukje ter Huurne, Chief Marketing Officer bij NOC*NSF: “Doel van de Nationale Sportweek is om zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen en kennis te laten maken met sport. In ruim 130 gemeenten en op meer dan 1.000 scholen kan iedereen meedoen aan sportactiviteiten. Thema dit jaar is ‘Sport geeft je een boost’. Schermvrij-dag als initiatief van onze partner Odido om jeugd meer in beweging te brengen, steunen wij dan ook van harte.”

De initiatiefnemers van Schermvrij-dag willen op de eerste plek de jeugd en jongvolwassenen verbinden, activeren en inspireren om in beweging te komen en bewust te maken van te veel schermtijd. Bekende TeamNL atleten zoals Ranomi Kromowidjojo, Tim de Vries en Churandy Martina helpen daarbij zodat iedereen vol inspiratie en motivatie deel kan nemen op Schermvrij-dag. Het volbrengen van een sportieve schermloze periode (2 uur) wordt nog makkelijker als je steun krijgt van de mensen om je heen en je het samen doet. Alles geven doe je nooit alleen. Ook op Schermvrij-dag.

We winnen veel met sport
De lancering van Nationale Schermvrij-dag is de officiële start van Odido als partner van NOC*NSF en TeamNL. Op 5 september maakte T-Mobile Nederland bekend dat ze verder gaat als Odido, een nieuw onafhankelijk Nederlands merk. Odido zoekt de balans tussen mens en technologie en zet zich dan ook actief in voor mentale gezondheid en sociale verbinding. Bijvoorbeeld door middel van sport en de nauwe samenwerking met NOC*NSF en de lokale sportbonden. 
 
Als partner van de Nederlandse sport steunt Odido de komende 4 jaar zowel de topsport als de 28 sportbonden binnen TeamNL, om zo samen sportdeelname in de breedte te bevorderen. Odido is dol op technologie en de ongekende mogelijkheden ervan, maar we houden nog meer van mensen. Wanneer technologie daar niet aan bijdraagt, betekent dat werk voor ons. Ons digitale leven kan soms best stressvol zijn en ervoor zorgen dat we de echte wereld om ons heen vergeten. Daarom stimuleren en activeren we heel Nederland tot meer bewegen en echt contact.